چک لیست سئو – کاملترین چک لیست سئو (آپدیت: فروردین ۱۴۰۳)

فهرست محتوا

به کمک چک لیست سئو معرفی شده در این مطلب می تونید از بهترین استراتژی ها و تکنیک های سئو استفاده کنید تا ترافیک وبسایت تون رو افزایش بدید و در مهمترین کلمات کلیدی وبسایت تون بین 10 رتبه اول قرار بگیرید.

این مقاله رو از دست نده:  آموزش PHP - آموزش نصب PHP چطور PHP را نصب کنیم؟

فرقی نداره سایت تون اختصاصی یا وردپرسی، فرقی نداره کسب و کارتون محلیه یا غیرمحلی، اهمیتی نداره سایت فروشگاهی دارید یا شرکتی یا حتی شخصی!

این چک لیست به اساسی ترین نکاتی می پردازه هر سایتی فارغ از نوع، ماهیت یا تکنولوژی که با اون ساخته شده، بهش نیاز داره!

این چک لیست تقریبا تمام جنبه های سئو رو پوشش میده!

  • سئو تکنیکال
  • سئو on-page
  • تحقیق کلمات کلیدی

شاید الان باور نکنید این چک لیست چقدر کاربردیه! ولی اگه حوصله کردی و تا آخر مطالعه کردی و در عمل اون ها رو تست کردی تو هم به همین نتیجه میرسی!

جا داره بگم این چک لیست دائما آپدیت میشه! یعنی اگر روزی (هر روزی) مطمئن بشم تا آیتم خاصی باید به این چک لیست اضافه بشه و براتون مفیده حتما این کار خواهم کرد!

این مقاله رو از دست نده:  آموزش PHP - کدنویسی با PHP + ویدئو 📹

چک لیست سئو ابزارهای اساسی: ابزارهای واجب سئو

اول و قبل از هر چیز به اساسی ترین آیتم های چک لیست که تمرکز روی اساسی ترین ابزارهای سئو داره خواهیم پرداخت! در این قسمت مهمترین ابزارها و افزونه های سئو رو معرفی می کنم!

دقت کن این مطلب قرار نیست این ابزارها رو آموزش بده بلکه فقط چک لیسته! البته در آموزش های مجزایی به این مباحث خواهم پرداخت.

1. اولین آیتم چک لیست سئو : در اولین قدم گوگل سرچ کنسول رو راه اندازی کنید

گوگل سرچ کنسول اولین و مهمترین ابزار سئو هست که شما باید برای وبسایت تون تنظیم و راه اندازی کنید.

گوگل سرچ کنسول با این هدف طراحی شده که همراه و دستیار شما باشه. چرا؟

  • بدونی صفحات سایتت در نتایجگوگل چه عملکردی داشتن
  • کاربران شما معمولا چه عبارت هایی رو تو گوگل سرچ می کنن
  • کدوم کلمات کلیدی ترافیک بیشتری رو به سایت شما هدایت کرده
  • سایت مپ (Site Map) سایتت رو به گوگل ارائه بدی
  • خطاهای سایتت (مرتبط با موتور جست و جو گوگل) رو رفع کنی
  • امتیاز صفحات سایتت رو ببینی
  • و کلی کاربرد دیگه

خیلی خلاصه بگم: اگه واقعا سئو رو جدی میگیری و میخوای رتبه کسب کنی، تنظیم و راه اندازی Search Console اولین قدم شماست. یعنی اول بسم الله قبل هرچی (البته بعد طراحی سایتت) اول سرچ کنسولت رو راه اندازی کن.

2. ابزار وبمستر Bing رو هم راه اندازی کن!

قدم دوم راه اندازی ابزار وبمستر Bing!

حتما میگی حالا کی از Bing استفاده میکنه؟ همه مردم تو گوگل سرچ می کنن!درسته Bing به اندازه Google کاربر نداره، اما فراموش نکن Bing متعلق به مایکروسافته و رو تمام سیستم های ویندوزی به صورت پیش فرض، موتور جست و جوی پیش فرض مرورگر Edge همون Bing.

بر اساس تجربه عرض می کنم اگرچه ترافیکی که جذب می کنی و به اندازه ترافیک گوگل نیست! اما بدون رقابت در Bing خیلی پائینه و میتونی ترافیک خوبی از طریق Bingجذب کنی!

از طرفی وب مستر Bing ابزارهای خوبی داره! مثلا یدونه ابزار Keyword research درون ساخته داره! یعنی داخل ابزار وب مستر، ابزار تحقیق کلمات کلیدی هم داره (گوگل جداگونه داره و داخل سرچ کنسول چنین ابزاری نداره). پس ارزش داره وب مستر Bing رو فعال و از اون استفاده کنی!

3. تنظیم و راه اندازی گوگل آنالیتیکس

Google Analytics سومین ابزاری که باید راه اندازی کنی! گوگل آنالیتیکس بهترین ابزار برای مشاهده اینکه مردم چطور سایت شما رو پیدا می کنند و چطور از اون استفاده می کنند.

از مهمترین کاربردهای گوگل آنالیتیکس میشه به این موارد اشاره کرد:

  • چه میزان ترافیکی دارید از گوگل دریافت می کنید (با جزئیات خیلی کامل)
  • یافتن صفحاتی که بیشترین ترافیک رو به سمت سایت شما جذب می کنند (با جزئیات خیلی کامل)
  • بررسی کاهش یا افزایش ترافیک و بررسی علت این موضوع
  • اطلاع از سایت ها یا سایر موتورهای جست و جو که کاربر را به سایت شما هدایت می کنند
  • میزان میانگین نرخ پرش (Bounce Rate)، بازدید صفحات، میانگین زمانی که کاربر رو سایت شما وقت میگذاره
  • ارائه گزارش Real Time
  • و…

نکته طلایی: میتونید گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس تون رو به هم متصل کنید تا گزارشات دقیق تری دریافت کنید.

4. اگر کاربر وردپرس هستی افزونه سئو نصب کن

اگر سایت شما وردپرسی یکی از این دوتا افزونه رو نصب کن:

میدونم افزونه های خوب زیادن و احتمالا شما همین الان هم از یکی از این دوتا افزونه دارید استفاده می کنید. تو محافل مختلف هم جنگ بین طرفدارهای این دوتا افزونه است!

هر کدوم این افزونه ها معایب و مزایای خودشون دارن! با هر کدوم که راحتری و دوست داری کار کن! اما حتما یکی از این دوتا روی سایت وردپرسیت نصب باشه!

این افزونه ها کمک می کنن تا سایت تون رو بهینه تر کنید. به خصوص تمرکز اون ها رو سئو تکنیکال و on-page سایت شماست و به کمک ابزار تحلیل محتواشون میتونید تا حد زیادی محتوای سئو شده تری بنویسید!

چک لیست سئو تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی یا Keyword Research پایه و اساس سئو سایته! در ادامه خیلی خلاصه راحترین ابزارها یا روش هایی که میتونید تحقیق کلمات کلیدی کنید و بفهمید کاربران شما (مخاطب با مشتری شما) چه کلماتی رو سرچ میکنه.

1. کلمات کلیدی دم بلند رو با ابزار Google Suggest پیدا کن

یکی از بهترین تکنیک ها و ابزارها برای پیدا کردن کلمات کلیدی دم بلند، استفاده از ابزار پیشنهاد گوگل یا همون Google Suggest هست. البته بهتره بگیم قابلیت و نگیم ابزار!

کافیه وارد سایت گوگل بشی و تو فیلد جست و جو یه کلمه کلیدی دونه (Seed Keyword) رو تایپ کنی! منظور از کلمه کلیدی دونه یا دانه یه کلمه کلیدی خیلی کوتاهه که گوگل در ادامه کلمات کلیدی بلند تر که بیشترین سرچ رو تو گوگل دارن رو بهت پیشنهاد می کنه!

به عبارتی تو میگی “ف” گوگل میره “فرحزاد”!

لازم نیست دکمه اینتر رو بزنی! قرار نیست سرچ کنیم! فقط بنویس، گوگل هم بهت کلمات بلند تر نشون میده! هر چقدر تو کلمه بلندتری بنویسی، گوگل هم پر جست و جو ترین کلمات رو نشون میده:

وقتی تازه شروع کردی به سئو سایت باید بری به سراغ مهمترین کلمات کلیدی دم بلند سایت. معمولا برای این کلمات هم رقابت کمتری وجود داره و هم هدف جست و جو مشخص تره و هم کاربرها بیشتر از اون ها استفاده می کنند تا نایج دقیق تری از گوگل دریافت کنن.

از طرفی وقتیخود گوگل میگه این کلمات پرسرچ ترین کلمات مرتبط هستن، دیگه چی میخوای؟؟

خلاصه که این ابزار از همه ابزارهای بعدی که برای تحقیق کلمات کلیدی خواهم گفت مهمتره!

ابزارهای دیگه ای مثل Keywordtool.io هم هستن که همین کار انجام میدن اما تعداد بسیار بیشتر از 10 کلمه رو بهت معرفی می کنن! البته قابلیت های اصلی این ابزار پولیه!

2. کلمات کلیدی Solid رو میتونی با ابزار Google Keyword Planner پیدا کنی

Google Keyword Planner ابزار رسمی گوگل برای تحقیق کلمات کلیدی!

از نظر فنی این ابزار برای تبلیغات گوگل (Google Ads) طراحی شده، با این حال، هنوز هم برای جستجوی کلمات کلیدی SEO میتونه مفید باشه!

از طرفی این ابزارهم ابزار گوگل و توسط خود گوگل بهتون پیشنهاد میشه! پس دقیق!

3. از سایر شبکه ها و سرویس های آنلاین ایده بگیرید

فرقی نداره گوگل باشه یا اینستاگرام، فیس بوک، کوئرا، ردیت و … باشه. وقتی کسی به دنبال “آموزش سئو” باشه تو گوگل باشه یا فرضا اینستا، دقیقا کلمات مشابهی رو سرچ میکنه!

پس میتونی ببینی تو این شبکه های اجتماعی یا سرویس های آنلاین چه کلماتی تو حوزه کاری شما بیشتر استفاده میشه!

به وقتش آموزشش رو براتون قرار میدم!

4. کلمات کلیدی با رقابت پائین رو شناسایی کنید

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی معمولا میزان رقابت در اون کلمه کلیدی رو بهتون نشون میدن. البته این آمار در سرچ فارسی بسیار بسیار ناقصه (بخاطر تحریم). اکثر این ابزارها مثل گوگل کیوورد پلنر گوگل اصلا ایران رو تو لیست خودشون ندارن و بعضی هاشون حتی زبان فارسی رو هم تو لیست ندارن!

یکی از ابزارهای خوب ابزار KWfinder که البته ایران جزو تحریم های اونه و حواستون باشه با IP ایران واردش نشی چون اکانتت بلاک میشه!

چیزی که KWFinder رو خاص می کنه اینه که تعداد زیادی داده در مورد هر کلمه کلیدی در اختیار شما قرار میده. البته تو سرچ فارسی خیلی ضعیفه اما همینم غنیمت!

لازم به ذکر که اکستنش کروم KWfinder هم خیلی میتونه مفید باشه!

مهمترین اطلاعاتی که میتونه بهتون بده ایناست:

  • حجم جست و جو (Search Volume): هرچی بیشتر باشه یعنی کلمه پر جست و جویی هست و باید جزو کلمات کلیدی هدفتون باشه
  • سختی کلمه کلیدی: یعنی رتبه گرفتن تو اون کلمه چقدر سخته که معادل با رقابت تو اون کلمه است. هرچه سختر تر باشه رتبه گرفتن توش سخت تره و معمولا کلمات کلیدی دم کوتاه رو شامل میشه.
  • CPC یا هزینه بر اساس کلیک. یکی از آیتم هایی که هزینه تبلیغات تو گوگل رو تعیین میکنه. هرچی هزینه برای یک کلمه کلیدی بالاتره پس به نوعی رقابت هم تو اون کلمه بیشتره و رقبای بیشتر و قلدرتری به سراغ اون یرن
  • کلمات کلیدی ترند (Trend). کلماتی که در بازه زمانی فعلی خیلی سرچ میشه! معمولا کلمات مناسبتی یا مربوط به فصل یا رخدادهای اجتماعی خاصیه!
  • بازدید تخمینی: یه تخمین از تعداد بازدیدهایی که میتونید در طول ماه از اون کلمه جذب کنید

پس با آنالیز و تحلیل این اطلاعات میتونید کلمات کلیدی ارزشمند و در عین حال کمر رقابت (آسون تر) رو پیدا کنید و سئو سایت رو با اون ها شروع کنید. وقتی تو این کلمات رتبه گرفتی کم کم میتونی وارد رقابت های سخت تر بشی!

5. کلمات کلیدی سوال Question Keywords رو از سایت Answer The Public پیدا کن

کلمات کلیدی سوال، برای پست ها و مقالات وبلاگ عالیه! معمولا کاربر از گوگل سوال می پرسه:

  • چطور لکه خون رو از لباس پاک کنم؟
  • بهترین کتاب انگیزشی چیه؟
  • بهترین مقصد مسافرت در بهار کجاست؟
  • مکان های تفریحی یزد کجاست؟

این ها هم کلمه کلیدی هستن (یعنی کاربر اون ها رو تو گوگل سرچ میکنه)، هم دم بلند هستن و هم خودشون به تنهایی عنوان و موضوع مقاله شما هستن!

یکی از ابزارهای خوب Answer The Public هست! هم رایگانه و هم یه سرنخ میدی بهش و اون برات کلی کلمه کلیدی سوال تولید می کنه! از انواع و اقسامش!

چک لیست سئو On-Page

وقتی محتوای یک صفحه رو بهینه کنی، یعنی سئو On-Page انجام دادی! بریم سراغ مهمترین تکنیک های بهینه سازی سئوی روی صفحه (On-Page)!

1. کلمه کلیدی اصلی رو در URL قرار بدید

گوگل وقتی یک URL جدید پیدا میکنه اول از هر چیز خود URL رو میخونه بعد وارد اون صفحه میشه و محتوا رو می بینه!

پس اولین قدم بهینه سازی URL. این URL باید تا حد ممکن کوتاه و حاوی کلمه کلیدی اصلی باشه! اینطوری گوگل حتی قبل اومدن به اون صفحه میتونه بفهمه موضوع مقاله شما در چه موردیه!

URL سئو شده میتونه نرخ کلیک یا CTR (Click Through Rate) رو به شدت افزایش بده.

فرض کن یه چیزی سرچ میکنی تو گوگل، مثلا “خرید مانیتور”. گوگل میلیون ها نتیجه رو نمایش میده که ده تای اول اون در صفحه اول نتایج گوگل (SERP) نمایش داده میشه!

حالا کاربر که نمیاد رو هر 10 تا کلیک کنه! شاید یکی دوتا یا سه تا رو کلیک کنه! بیا فرض کنیم این ده تا نتیجه (از ده تا سایت) همشون به یک کاربر نشون داده شدن! پس هر صفحه 1 نمایش یا impression میگیره! حالا اون 3 تا صفحه هر کدوم یک کلیک گرفتن!

  • پس 7 تا صفحه داریم که 1 نمایش و 0 کلیک دارن!
  • 3 صفحه داریم که 1 نمایش و 1 کلیک دارن!

این به ازای 1 کاربر بوده! وقتی تعداد زیادی کاربر این کلمات رو سرچ کنن هرکدومشون رو صفحات متفاوتی کلیک می کنن!

اگر تعداد دفعاتی که کاربرهای گوگل در میان نتایج گوگل بر روی سایت X کلیک کردن رو بر تعداد دفعات نمایش داده‌ شده به کاربرها تقسیم کنیم، نرخ کلیک یا CTR به‌دست میاد.

هرچی CTR بالاتر باشه یعنی اون نتیجه از گوگل (اون صفحه از سایت X)، برای کابرها جذابیت بیشتری داره! طبیعتا گوگل سعی میکنه رتبه بیشتری به اون صفحه بده!

اعتبار برند یا نام دامنه، عنوان صفحه، متادسکریپشن صفحه، URL اون صفحه، استفاده از ریچ اسنیپت ها، سرعت لود سایت و … همه روی نرخ کلیک اثر گذاره!

هرچی نرخ کلیک بالاتری بگیری، به مرور رتبه بهتری هم کسب میکنی!

پس یکی از راه حل ها اینه که کلمه کلیدی رو تو URL صفحه جا بدی!

2. تا حد امکان URL رو کوتاه کنید!

اما چرا؟ آنالیزهای زیادی توسط سئو کارهای خبره نشون داده که هر چی طول URL کوتاه تر (و البته معنادار باشه)، برای سئو بهتره!

ببین من میتونم یکی از این دوتا URL رو انتخاب کنم:

mrebr.ir/seo-checklist

mrebr.ir/1234

درسته دومی کوتاه تره، اما مفهومی نداره و کلمه کلیدی اصلی تو URL نیست! اولی خوبه! هم کوتاه و هم کلمه کلیدی اصلی درون URL قرار داره!

3. حتما در تگ title از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید

احتمالا میدونید که کلمه کلیدی حتما باید در عنوان مطلب (تگ title) قرار بگیره! اما اینکه کجا قرار بگیره مهمه!

بهترین حالت اینه که ابتدای عنوان از کلمه کلیدی استفاده کنی! یعنی عنوان با کلمه کلیدی شروع بشه! اما در کل میتونید هرجای عنوان از کلمه کلیدی استفاده کنید. هرچه به اول عنوان نزدیک تر بهتر!

یکی از دلایل این موضوع اینه که گاهی عنوان شما خیلی طولانی میشه و گوگل همه اون رودر نتایج به کاربر نشون نمیده و مقدار اضافی اون رو با یک سه نقطه (…) کات میکنه!

از طرفی کاربر ها هم زیادحوصله ندارن! گاهی با مطالعه همون چند کلمه اول تصمیم میگیرن اون نتیجه رو بازدید کنن یا نه!

برای مثال بین این دو عنوان:

  • چک لیست سئوکاملترین چک لیست سئو 1403!
  • راهنمای کامل و جامع چک لیست سئو!

گزینه اول به مراتب بهتر از دومیه!

پس تا حد امکان سعی کنید شروع عنوان محتوا با کلمه کلیدی اصلی باشه!

4. از Modifier یا تعدیل کننده های مناسب در عنوان استفاده کنید!

Modifier ها عبارات یا کاراکترهایی هستن که به عنوان یا تگ title اضافه می کنید!

وقتی این کار رو انجام بدید صفحه شما میتونه برای تعداد زیادی از کلمات کلیدی طولانی مختلف رتبه بگیره.

کلماتی مثل بهترین، راهنما، اولین، بزرگترین، جدیدترین، تاریخ، نام شهر یا کشور برای سئو محلی و …

کلماتی که هم جذب کننده کاربر هستن و هم میتونن کلمات کلیدی جدید تولید کنن!

  • چک لیست سئو
  • چک لیست سئو – بهترین چک لیست سئو اینجاست!
  • چک لیست سئوکاملترین چک لیست سئو 1403!
  • چک لیست سئوجامع ترین چک لیست سئو 1403!
  • چک لیست سئوراهنمای کامل چک لیست سئو!

جز مورد اول، بقیه همه عناوین مناسبیه!

5. حداقل یکبار از کلمه کلیدی در پاراگراف اول (یا 150 کلمه اول) متن استفاده کنید

گوگل بیشترین توجه رو به 100تا 150 کلمه اول مقاله شما میکنه!

سالی که نکوست از بهارش پیداست!

جالبه کاربران سایت شما هم با خوندن همون چند پاراگراف اول تصمیم میگیرن مطلب رو ادامه بدن یا نه! یجورایی شبیه به تیزر یا پوستر یک فیلم یا سریاله!

پس حتما و حتما در 100 یا 150 کلمه اول مقاله از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید.

نمونه مناسب:

به کمک چک لیست سئو معرفی شده در این مطلب می تونید از بهترین استراتژی ها و تکنیک های سئو استفاده کنید تا ترافیک وبسایت تون رو افزایش بدید و در مهمترین کلمات کلیدی وبسایت تون بین 10 رتبه اول قرار بگیرید.

6. از کلمه کلیدی اصلی در تگ های H1 و H2 و H3 استفاده کنید!

حتما دقت کنید متن شما حداقل داری تگ های H1 تا H3 باشه و حتما در حداقل یکی از هر کدوم این ها، کلمه کلیدی اصلی قرار بگیره! چه بهتر که در اوایل اون باشه!

به تگ های H1 تا H3 این مقاله دقت کنید:

  • تگ H1: چک لیست سئو – کاملترین چک لیست سئو 1403
  • تگ H2: چک لیست سئو ابزارهای اساسی: ابزارهای واجب سئو
  • تگ H3: اولین آیتم چک لیست سئو : در اولین قدم گوگل سرچ کنسول رو راه اندازی کنید

این تکنیک تاثیر خوبی هم در خوانایی محتوا داره و هم در تعیین ارتباط معنایی بین محتوا و کلمه کلیدی اثرگذاره!

7. تصاویر رو حتما بهینه کنید

یک تصویر گاهی به اندازه یک متن کامل حرف داره (برای مثال نمودارها یا اینفوگرافیک ها و…)

اگرچه گوگل روز به روز در پردازش تصاویر داره پیشرفت میکنه اما هنوز هم مثل انسان نمیتونه تصاویر رو درک کنه. پس باید تا میتونید براش اون تصویر رو توضیح بدید!

باید بهش کمک کنید اون تصویر رو بفهمه! چطوری؟ با متن! با کلمات! با حروف فارسی یا انگلیسی یا هر زبانی که گوگل میفهمه

اولین قدم: اسم فایل. فرضا اگه در تصویر داری عکسی یک مانیتور نشون میدی! اسم فایل نباید چیزی شبیه به این باشه IMG2024020452.jpg. باید اسم فایل مثلا چنین چیزی باشه Sumsung-oled-munitor.jpg . دقیقا میفهمه این تصویر داره یه مانیتور خمیده برند سامسونگ رو نشون میده!

دومین قدم: تگ alt یا متن جایگزین. نباید اینطوری بنویسی : “مانیتور خمیده سامسونگ” باید توصیفی باشه و حتما حاوی کلمه کلیدی اصلی فرض کن کلمه کلیدی اصلی من همون “مانیتور خمیده سامسونگ” باشه.

پس اینطوری مینویسم ” فروش عمده مانیتور خمیده سامسونگ با گارانتی شرکتی 18 ماهه” و خود تصویر هم باید توصیفی از این متن باشه.

به عبارتی باید به زبانی کوتاه و در عین حال توصیفی و حاوی کلمه کلیدی اصلی اون تصویر رو توصیف کنی.

قدم سوم: باید خصوصیا title تگ تصویر رو توضیحاتی بنویسی. مثل alt توصیفی و حاوی کلمه کلیدی اصلی اما متفاوت از alt . اینطوری : “فروش ماینتور خمیده سامسونگ با قیمت مناسب و ارسال رایگان” و این متن هم باید توصیف تصویر باشه

یعنی یک فایل تصویری آماده شده با فتوشاپ که هم عکس مانیتور خمیده توشه و هم به مدت و نوع گارانتی، قیمت و ارسال رایگان اون اشاره شده. یعنی خود تصویر ترکیبی از متن و تصویر مانیتور و المان های گرافیکی و طراحی زیبا باشه.

نکته مهم: تصاویر باید در فرمت های کم حجم مناسب وب ذخیره بشه. برای مثال بهترین فرمت webp . تصویر نباید خیلی بزرگ باشه که حجم بالایی داشته باشه و نه کوچیک که وضوح کمی داشته باشه!

نکته مهم: حتما قابلیت لود تنبل یا Lazy load رو در سایت فعال کنید. در وردپرس به صورت پیش فرض فعاله و افزونه های کش و بهینه سازی هم این قابلیت رو در اختیارتون قرار میدن!

رعایت این نکات هم باعث بهتر شدن محتوای متن شما میشه و هم کمک به بهبود بهینه سازی محتوا میکنه و هم میتونید از سرچ تصویری گوگل ترافیک جذب کنید!

8. از کلمات کلیدی مترادف و کلمات کلیدی LSI استفاده کنید

در گذشته استفاده مفرط از یک کلمه کلیدی خیلی رسم بود. اصطلاحا به این حالت keyword stuff گفته میشه که جزو خط قرمزهای گوگل!

الان گوگل باهوش شده! دیگه لازم نیست 1000 بار از یک کلمه کلیدی تو متن استفاده کنی تا گوگل بفهمه کلمه کلیدی اصلی اون مطلب اون کلمه است!

به جاش کافیه با استفاده از کلمات کلیدی مترادف و معادل و هم معنی و کلمات کلیدی LSI به گوگل بفهمونی موضوع چیه!

از نطر گوگل وقتی کاربر سرچ میکنه “خرید گوشی سامسونگ” هدف متفاوتی با زمانی که سرچ کنه “خرید موبایل سامسونگ” نداره! هر دو یک هدف جست و جو یا Search Intent (قصد جست و جو) دارن!

فقط کافیه یه چندباری از کلمه کلیدی اصلی در متن استفاده کنی و از کلمات مترادف اون در جاهای دیگه استفاده کنی. برای مثال این کلمات همه هم معنی و مترادف هستن:

  • چطور یک وبلاگ راه اندازی کنم
  • شروع یک وبلاگ
  • چطور یک وبلاگ بسازم
  • چطور یک وبلاگ وردپرسی بسازم

فهمیدی چی شد؟ همه این ها ممکنه توسط کاربر سرچ بشه و لازم نیست برای هر کدون یک مطلب جدا بنویسی! میتونی تو یک مطلب سایتت رو برای همه اینها بهینه کنی!

کلمات کلیدی LSI هم به مطلب اضافه کن! ابزارهایی مثل LSIGraph.com و keysearch.co بهت کمک می کنن تا کلمات کلیدی LSI یک کلمه خاص رو پیدا کنی! خودت هم با کمی فکر کردن یا جست و جو تو نتایج گوگل میتونی مهمترین هاش رو پیدا کنی!

از بین کلمات LSI هم چندتا اضافه کن!

9. از لینک های خارجی استفاده کن

حتما مطمئن شو که بین 5 تا 8 سایت خارجی (منظورم انگلیسی بودنشون نیست، هر سایت معتبری جز سایت خودت) معتبر و با اعتبار دامنه بالا رو درون متن لینک دهی کنی!

برای مثال یک قسمت هایی از متن رو به سایت گوگل لینک کردم، یک سری جاهاش رو به سایت ابزارهای معروف سئو و…

در واقع یه جورایی مثل رفرنس های مقاله دانشگاهیه! وقتی تو مقاله های دانشگاهت به مقالات معتبر تو اون حوزه ارجاع میدی، نشون میدی که مقاله تو بر اساس مقالات معتبر و مهمی بنا شده!

10. لینک سازی داخلی رو هرگز فراموش نکن

این یکی هم خیلی ساده است و هم فوق العاده تاثیر گذار!

هر مقاله رو به 2 یا 5 مقاله یا صفحه از سایتت لینک کن. منظورم از 2 تا 5 این نیست که بیشتر از 5 تا نباشه! مهم این بیشتر از یکی باشه و خیلی هم لینک دهی نکنی!

حتما موقع لینک دهی به صفحات دیگه، متن داخل تگ a (یا همون تگ anchor) رو قوی و خوب بنویس. به این متن میگن Anchor Text

برای مثال میخوام کاربر رو تشویق به مطاله یک مقاله درباره تحقیق کلمات کلیدی کنم. اینطوری لینک نمیدم!

بلکه اینطوری لینک میدم!

میتونید در مقاله تحقیق کلمات کلیدی، اطلاعات بیشتری درباره نحوه یافتن کلمات کلیدی مناسب بدست بیارید!

کلمات زرد و قرمز در دوتا باکس رنگی بالا معرف متن لینک شده هستن.

چک لیست سئو تکنیکال

سئو فنی یکی از مهمترین جنبه های سئو. اگر سئو رو یه مسابقه اتوموبیل رانی در نظر بگیرید، سئو تکنیکال درواقع همه اون کارهاییه که انجام می دید تا اتوموبیل درست کار کنه و بتونه تو مسابقه پرسرعت و پرقدرت ادامه بده!

رفع مشکلات سئو فنی چندان کار سختی نیست. به خصوص اگر به ساختار فنی سایت آشنا باشید. اگر به توسعه وبسایت تسلط داشته باشید که خیالتون راحته!

1. خطاهای خزش رو شناسایی کنید

خطای خزش یعنی ارورها و خطاهایی که ناشی از عدم توانایی گوگل در خزش (بازدید) صفحات سایت شماست. یعنی گوگل یک URL از سایت شما رو پیدا کرده و قصد داره تا اون رو بررسی کنه اما به هر دلیلی نمیتونه این کار بکنه و مشکل هم از سمت سایت شماست. در این شرایط خطای خزش تولید میشه که در سرچ کنسول به شما اطلاع داده میشه!

اگر به هر دلیلی گوگل نتونه صفحه ای از سایت شما رو ببینه (اصطلاحا روی اون بخزه!) اون صفحه رو به نتایج گوگل اضافه نمی کنه و طبیعتا رتبه و در نتیجه ترافیک هم نخواهید داشت.

برای مشاهده خطاهای مربوط به خزش می تونید به منوی Coverage یا Pages در قسمت Indexing در منوی سرچ کنسول مراجعه کنید.

اگر متوجه شدید که گوگل برای دسترسی به یکی از صفحات مهم سایت شما مشکل داره (به عنوان مثال robots.txt عنکبوت های موتور جستجو رو مسدود میکنه)، باید در اولین فرصت این خطاها رو برطرف کنید.

2. سعی کنید بفهمید گوگل صففحات شما رو چطور میبینه

گاهی کاربر شما میتونه صفحه سایت شما رو کامل ببینه اما گوگل نه! در واقع گوگل صفحات شما رو همونطور که شما می بینید نمی بینه!

اگه گوگل نتونه به تمام محتوای صفحه خاصی از سایت شما دسترسی داشته باشه اون صفحه رتبه نمیگیره.

کافیه در سرچ کنسول در قسمت URL Inspection یا همون فیلد جست و جوی بالای سرچ کنسول لینک اون صفحه رو وارد کنید. اونوقت تمام اطلاعاتی که از اون صفحه لازم دارید رو میبینید.

وقتی این کار رو انجام دادید، صفحه خودتون رو از دیدگاه گوگل میتونید ببینید:

این اطلاعات خیلی مفید و کمک کننده! به شرطی که بدونید چطور از اون ها استفاده کنید و توانایی آنالیز داشته باشید.

3. مطمئن بشید سایت شما موبایل دوسته!

گوگل دوتا خزنده داره! Smart Phone Crawler و Desktop Crawler

به صورت پیش فرض خزنده موبایل سایت شما رو بررسی می کنه! پس مهمه که سایت شما برای کاربری که از طریق موبایل سایت شما رو بازدید میکنه کاملا مناسب باشه! اصطلاحا میگن Mobile Friendly بودنه سایت!

اگر سایت شما از نظر موبایل بهینه نباشه خیالت راحت نمیتونی رتبه خوبی تو گوگل بگیری.

خوشبختانه ابزارهای زیادی برای بررسی موبایل دوست بودن صفحات شما وجود داره. گوگل قبلا دارای ابزار رسمی برای تست موبایل فرندلی بود که از دسامبر 2023 بازنشسته شده و به جای اون روش های دیگه ای برای بررسی موبایل فرندلی بودن وجود داره. از طرفی اگه سایت شما مشکلی در طول زمان در حالت موبایل پیدا کنه، خود گوگل در سرچ کنسول به شما نشون میده.

4. لینک های شکسته رو تعمیر کنید

لینک های شکسته یا Broken Links به شدت به سئو سایت شما ضربه می زنن! پس باید این لینک های شکسته رو پیدا و درستشون کنید.

لینک شکسته یعنی شما جایی در صفحات سایتتون دارید به جای دیگه ای لینک میدید. مثلا تو یکی از پست ها دارید به یک صفحه از سایت خودتون یا هر سایت دیگه لینک میدید اما این صفحه به هر دلیلی قابل دسترسی نیست. مثلا خطای 404 میده یا خطای 500.

بهترین راه برای بررسی لینک شکسته ابزارهایی مثل DrLinkCheck.com هست. ابزار رایگانیه و لینک های شکسته رو بهتون نشون میده.

5. تمام صفحات سایتتون با HTTPS در دسترس باشه

HTTPS یک فاکتور تایید شده گوگل برای سئو وبسایته! یعنی خود گوگل رسما گفته یکی از فاکتورهای رسمی سئو هست.

پس اگر تا الان سایتتون SSL نداشته همین حالا اقدام کنید. می تونید بعد جابجایی از http به https با دایرکت 301 تمام صفحات، بدون ضربه سئو سایت از مزیت های اون استفاده کنید.

6. سرعت لود سایت رو چک کنید

سایتتون سریع باز میشه؟ اگه نه پس دارید به سئو سایت تون ضربه می زنید و رتبه خوبی نخواهید داشت.

برای بررسی اینکه سایت شما از نظر سرعت لودینگ در چه شرایطیه و چطور میتونید سرعت اون رو افزایش بدید، بهترین راه استفاده از ابزار PageSpeed Insights هست.

چک لیست محتوا

بدون شک مهمترین راه برای رتبه گرفتن در هر موتور جست و جویی از جمله گوگل، تولید محتوای عالیه! پس مهمترین استراتژی سئو، تولید محتوای خوبه! در ادامه مهمترین و دقیق ترین چک لیست روز سئو محتوا رو معرفی می کنم.

1. با تکنیک آسمان خراش، محتوای یونیک و عالی تولید کنید

تکنیک آسمان خراش “SkyScraper Technique” فرمولی فوق العاده برای تولید محتواست. در حقیقت با این تکنیک می تونید ترافیک سایت رو حداقل 2 برابر کنید!

این تکنیک 3 مرحله اساسی داره:

  1. در اولین قدم یک محتوا که در حوزه کاری شما خیلی محبوبه رو تولید کنید.
  2. در مرحله دوم، محتوای بهتری از محتوای قبلی تولید کنید.
  3. در مرحله سوم، محتواتون رو تبلیغ کنید.

در اینجا نمیتونم زیاد به این تکنیک بپردازم چون هدف ارائه چک لیسته و نه آموزش هر کدوم از اون ها. برای معرفی و آموزش این تکنیک در آینده نزدیک محتواهای کاملی رو درباره تکنیک آسمان خراش تولید می کنم.

2. برای حداکثر خوانایی محتوا، اون رو بخش بخش و تکه تکه کنید

هرگز محتوای یک بخش رو خیلی طولانی نکنید و اون رو به بخش های کوچکتر تقسیم کنید و طول پاراگراف رو هم هرگز خیلی طولانی نکنید. هر پاراگراف نهایتا به 80 کلمه محدود کنید. تقریبا 2 تا 3 خط.

این کار میزان Bounce rate یا نرخ پرش شما رو کاهش میده که به خودی خود یه فاکتور مهم سئو.

3. موضوعات صفحه (عناوین) رو عمیقا پوشش بدید

آنالیزهای سئو توسط خبره های سئو نشون داده که به جای تولید محتوا در چندین مطلب مجزا، اون ها رو در یک مطلب واحد بنویسید مگر اینکه محتوا رو نشه در یک مطلب جمع کرد.

برای مثال شما نمیتونی مثلا کل PHP رو در یک مطلب آموزش بدی، اما اپراتورهای PHP رو در یک مطلب آموزش بده. یا فرضا به جای اینکه همین مطلب (چک لیست سئو) رو در 4 یا پست متفاوت تقسیم کنم، کل اون رو در یک آموزش (در یک مطلب یا URL) نوشتم.

به عبارتی کامل بنویسید. جامع بنویسید. محتواهای جامع و کامل بهتر جواب میده.

از طرفی به جای پرداختن به بعضی جنبه ها، همه رو پوشش بدید. به عبارتی همه چیز رو بگید نه بعضی چیزها رو. تا حد ممکن مهمترین ها رو ارائه کنید. به عبارتی کاربر با همون یه مطلب شما نیازش برطرف بشه و نیازی به مطالعه مطلب دیگه ای از سایت دیگه نداشته باشه.

شما ترجیح میدی همه آیتم های چک لیست سئو رو در این مطلب بخونی یا از این سایت به اون سایت بگردی تا لیست کامل رو پیدا کنی؟

با این کار مطلب شما بین 3 نتیجه اول گوگل قرار خواهد گرفت.

4. از نشانه گذاری اسکیما Schema Markup استفاده کنید

نشانه گذاری اسکیما (نشانه گذاری طرحواره) به موتورهای جست و جو (ربات – ماشین- غیرانسان) کمک میکنه محتوای شما رو بهتر درک کنه.

البته این کار چالش های خودش داره و نیاز داره کمی فنی باشید. البته در وردپرس با وجود افزونه های متعدد این کار خیلی سخت نیست.

برای بررسی اسکیماهای صفحات می تونید از ابزار رسمی گوگل برای تست داده های ساختاریافته کمک بگیرید.

این مطلب رو از دست ندید: 8 اسکیمای سئو محلی گوگل – پرطرفدارها

5. روی فرمت های محتوایی که کار می کنید تمرکز کنید

تیم BuzzSumo روی بیش از 100 میلیون مقاله، تحقیقی انجام داد. نتیجه چی بود؟

اولین نتیجه یه خبر ناخوشایند بود:

خبر خوب این بود:

مقالاتی که فرمت های محتوای خاصی داشتن بهتر رتبه می گرفتن! به عبارتی برنده اصلی سایت های بزرگی بودن که برای محتوای خودشون متخصص شناخته می شدن. یعنی در تولید محتوای اصیل و قابل اعتبار شهرت زیادی داشتن!

اما منظور از محتوای اصیل و قابل اعتبار چیه؟

  • محتواهایی که توسط متخصص ها نوشته می شد. یعنی نویسنده در اون موضوع شهرت داشته!
  • تحقیقات اصلی. یعنی محتواهایی که بر اساس تحقیق و Case Study نوشته می شدن نه اینکه فقط به تحقیقات دیگه استناد میکردن. یا محتواهایی که بر اساس نظرسنجی ها تولید می شدن.
  • محتواهایی که اطلاعات نو ارائه می کردن نه اطلاعات سوخته و تکراری.
  • مطالعات موردی یا تجربیات واقعی.
  • محتواهای همیشه سبز. محتوایی که در گذر زمان از اعتبار نمی افته و به نوعی همیشه تازه است و قابل اعتناست

برای مثال در حوزه خودتون بیاید مهمترین ابزارهاف مکان ها، افراد، و … معرفی و آنالیز کنید.

تا جایی که میتونید از تصاویر و سایر فرمت های محتوا استفاده کنید. تصویر بگذارید، ویدئو قرار بدید، پادکست قرار بدید، جدول قرار بدید.

همه این ها باعث میشه محتوای شما قوی تر بشه. تعداد تصویر مهم نیست. مهم اینه مرتبط، مفید و بهینه شده باشه.

بهتره از این المان ها در مطلب خودتون استفاده کنید:

  • تصاویر
  • چارت ها و نمودارها
  • اینفوگرافیک ها
  • المان های بصری
  • ویدئو ها
  • کوئیز ها و نظرسنجی ها

حالا نوبت به یکی از مهمترین جنبه های سئو میرسه: لینک سازی

چک لیست لینک سازی

وقتی صحبت از سئو میشه، لینک سازی یکی از کلیدی ترین فاکتورهاست. گوگل رسما تایید کرده که بک لینک ها یکی از 3 تا فاکتورهای اول رتبه بندی سئو هست.

متاسفانه بک لینک سازی اصلا آسون نیست. اما برای رتبه خوب باید به اون توجه ویژه ای داشته باشید.

1. ایجاد بک لینک های قدرتمند با ارسال پست به صورت مهمان

ارسال پست به صورت مهمان یعنی شما بری تو سایت دیگه ایبه رایگان محتوا تولید کنی و به سایت خودت لینک بدی!

اما بسته به عملکرد شما میتونه تاثیر مثبت یا منفی داشته باشه.

راه درست: این پست مهمان باید در یک سایت مرتبط به زمینه کاری خودتون باشه

راه غلط: در یک سایت نامرتبط پست مهمان بنویسید

در حقیقت، فقط باید در سایت هایی محتوا بنویسید که مرتبط با زمینه کاری شما باشه، مخاطبان اون مخاطب احتمالی شما باشن و بتونید ترافیک جذب کنید.

2. بک لینک های رقبا رو معکوس کنید

وقتی رقبای شما قبلا بک لینک های مرتبط رو پیدا کردن، شما دیگه دنبال بک لینک نگرد. ببین اون ها از کجاها بک لینک گرفتن، تو هم سعی کن از همون ها بک لینک بگیری.

میتونی از ابزارهای مثل Semrush یا Moz استفاده کنی تا بک لینک های رقبا رو پیدا کنی.

مهم نیست از چه ابزاری استفاده کنید کافیه این کارها رو در همه اونها انجام بدید:

  1. ابتدا یک URL از سایت رقیب رو انتخاب کنید (کپی کنید)
  2. برید تو ابزار آنالیز بک لینک مورد نظر و اونجا این URL رو وارد کنید و آنالیز رو شروع کنید
  3. حالا میتونی سایت هایی که از اون بک لینک گرفته رو ببینید

خوب! نمیشه از بعضی از این سایت ها استفاده کرد. مثلا ممکنه قبلا از این سایت ها بک لینک گرفته باشید یا اون سایت نخواد اجازه بک لینک رو به شما بده. اما بک لینک گرفتن از تعداد مناسبی از اون ها ممکن خواهد بود.

3. با جمع بندی لینک (Link Roundup)، بک لینک بسازید

یعنی چی؟ برات توضیح میدم.

بعضی وبلاگ ها یا سایت ها هستن که کارشون اینه که میان و بهترین مقالات موجود در اینترنت تو یه موضوع خاص رو منتشر می کنن و به اون ها لینک میدن.

مثلا طرف میاد بهترین مقالاتی که درباره سئو خونده رو معرفی می کنه و به هر کدوم از اونها لینک میده.

روندآپ ها Round Up در واقع یک لیست از مقالاتی هستن که در وب وجود دارن.

مثلا میبینی تو یک سایتی طرف میاد بهترین آموزش های سئو دنیا رو معرفی می کنه. به این مطالب اصطلاحا میگن Round Up یا جمع بندی!

کافیه بتونی یکی از این سایت ها رو قانع کنی که سایت تو یا صفحه ای از سایت تو رو توی یکی از مقالات یا جمع بندی ها بیاره.

راه های رایگان زیاده. وبسایت هایی مثل توئیتر، فیس بوک و … که رایگانه. می تونی یه مطلب بنویسی با این عنوان:

  • 10 مقاله برتر ماه سایت دوناوب
  • این هفته در دوناوب چه گذشت؟
  • بهترین شرکت های طراحی سایت ساری
  • بهترین شرکت های هاستینگ

در واقعیت این جمع بندی ها باید توسط سایت ها یا افراد مطرح ایجاد بشه نه هر کسی. فرضا دیدی تو اینستا طرف یک پیج داره که کارش معرفی بهترین رستوران هاست. کلی فالوور داره و وقتی یه رستوران رو معرفی میکنه، اون رستوران حسابی مشتری جذب میکنه.

روند اپ باید توسط فرد یا سایتی باشه که سابقه اعتباری خوبی داره.

بعدا درباره این روش و بهترین سایت های روندآپ صحبت می کنم.

4. مهمان یک برنامه بشید

مثلا مهمان یک برنامه ویدئوی یا پادکستی بشید. یه جورایی شبیه همون روش ارسال پست مهمان! اما به جای مقاله (متن)، در یک پاکست شرکت می کنید.

خوب چه فایده داره؟

اولا توسط اون پادکست افراد بیشتری با تو و اسمت یا اسم برند و سایتت آشنا میشن.

دوما در توضیحات متنی کنار پادکست میتونی لینکی به سایت خودت یا مقاله مرتبط با اون پادکست در سایتت ایجاد کنی.

5. به اینفلوئنسرها در پست های وبلاگی خودتون اشاره کنید

اولا منظورم اینفلوئنسرهای اینستاگرامی نیست! دوما این کار خیلی هم آسون نیست. در واقع اینطوریه که یه مطلب می نویسی و تو مطلب یه نقل قول یا اشاره ای به یک اینفلوئنسر می کنی.

بعد منتظر می مونی اون ها به طریقی متوجه بشن شما از اون ها نام بردی یا از مقالات و نقل قول های اون ها استفاده کردی (وقتی بهش لینک بدی تو بک لینک هاش سایت شما رو هم میبینه)

میتونی بهشون ایمیل بزنی یا هر روش دیگه ای و بگی که اون ها رو معرفی کردی یا مثلا برند، ابزار، نرم افزار، افتخارات یا هر چیزی که مال اون ها بوده رو معرفی کردی.

حالا اگر اون فرد آدم نرمالی باشه و دلش بخواد محتوای شما رو نشر میده. مثلا میاد تو یکی از پست ها به سایت شما لینک میده یا به کاربرانش اطلاع میده شما مطلبی درباره اش نوشتید و مطلب شما رو به اون ها معرفی می کنه و مواردی از این دست.

درواقع یه تکنیکه! اگه خوب اجرا بشه و شانس بیارید خیلی خوب نتیجه می گیرید.

خوب بریم سراغ تکنیک هایی تکمیلی

نکات طلایی سری اول : تاکتیک ها و نکات سئو پیشرفته

حالا بریم سراغ نکات و تاکتیک هایی که کمی پیچیده تره و ترجیح دادم در قسمت های قبل دربارشون صحبت نکنم و اون ها رو از بخش های بالا جدا کنم.

1. سایت رو برای CTR یا Click Through Rate (نرخ کلیک) بهینه کنی

نکته ای که نمیشه کتمان کرد اینه که:

هرچی رتبه سایتت بالاتر باشه افراد بیشتری رو اون کلیک می کنند. سایت رتبه اول چندین برابر بیشتر از سایت رتبه 2 و به همین ترتیب پائین تر خواهد گرفت. رتبه بالاتر یعنی نرخ کلیک بیشتر و نرخ کلیک بیشتر هم یعنی افزایش رتبه!

به عبارتی اگر کاری کنی افراد بیشتری رو نتایج شما کلیک کنند، رتبه بیشتری هم خواهید گرفت!

فرضا صفحه ای سایت من در رتبه پنجمه و کاری می کنم افراد بیشتری روی اون کلیک کنند، بعد مدتی رتبه من دیگه پنج نخئاهد بود بلکه به رتبه های بالاتر (4 یا 3 یا 2 یا 1) خواهد رفت.

CTR یک سیگنال مبتنی بر تجربیات کاربر. یعنی گوگل با توجه به نرخ کلیک یک صفحه میاد و رتبه یا Rank اون صفحه رو تعیین می کنه (البته این یکی از سیگنال هاست و فقط بر همین اساس رتبه بندی نمیکنه)

هرچی نرخ کلیکتون افزایشی تر بشه توجه گوگل به شما بیشتر و بیشتر و رتبه صفحات تون هم بهتر و بهتر میشه!

2. زمان تعمیر و نگهداری و خرابی سایت رو محدود کنید

هرچی سایت شما بیشتر در دسترس باشه، هم کاربر راضی تر و هم گوگل!

در واقع قطعی های ناگهی سایت، خطاهای 500 یا هر اتفاقی که باعث عدم دسترسی به سایت بشه می تونه هم شهرت و محبوبیت و اعتبار شما رو کمتر کنه و هم تاثیرات منفی رو سئو سایت شما بگذاره!

خوشبختانه با ابزاری هایی مانند Pingdom یا نمونه های مشابه می توانید به راحتی زمان خرابی سایت را ردیابی کنید.

این ابزار در طول روز صدها بار سایت شما رو بررسی می کنه و اگه سایت شما در دسترس نباشه از طریق ایمیل بهتون اطلاع میده.

3. صفحات با “وزن مرده یا زامبی” رو پاک کنید

گوگل رسما اعلام کرده که سایت های با تعداد بسیار زیادی صفحه معمولا تحت تاثیرات اثرات منفی این صفحات قرار می گیرند.

به نقل از نماینده گوگل، گری ایلیز:

تا میتونید تعداد صفحات رو کم کنید و به جای تولید صفحات زیاد، صفحات کمتر اما با کیفیت تر و با ارزش بالاتر تولید کنید. گوگل علاقه ای به ایندکس کردن صفحات زیاد نداره و اون رو اتلاف منابع میدونه. از طرفی تعداد صفحات زیاد ترافیک با کیفیتی به سمت سایت شما سرازیر نمیکنه. وقتی صفحه ای ترافیک کافی به سمت سایت شما هدایت نمیکنه پس چرا منابع رو برای چنین صفحاتی هدر می دید؟

گری ایلیز

به همین خاطر مطمئن بشید هر صفحه ای (هر صفحه ای) رو سایت شما فوق العاده باشه (از هر نظر)

روی کیفیت 100% درصد تمرکز کنید، نه کیفیت 99%!

به عبارتی به جای تمرکز بر کمیت، بر کیفیت تمرکز کنید.

صفحه زامبی صفحه ای که ترافیک یا بازدید جذب نمیکنه یا بازدید اون بسیار پائینه! مثا:

  • صفحات دسته بندی و برچسب وردپرس
  • پست های وبلاگ قدیمی و آپدیت نشده
  • محتواهای کپی و تکراری
  • پست های با کیفیت پائین
  • صفحات محصول با فروش صفر
  • صفحات آرشیو
  • محتوای کم و خیلی کوتاه

بهتره این صفحات رو حذف کنید یا حداقل نوایندکس کنید. برای مثال دسته بندی و آرشیو برای سایت وردپرسی لازمه! میتونید نوایندکس کنید و در عوض پست های تکراری، بی ارزش و بدون ترافیک رو حذف کنید.

4. زمانی که کاربر رو سایت شما وقت میگذرونه رو بهبود بدید

زمان اقامت یا Dwell Time یکی دیگه از فاکتورهای رتبه بندی گوگل!

گوگل دوست داره ببینه که افراد روی سایت شما میمونن و وقت میگذران! به عبارتی وقتی کاربر وارد صفحه ای بشه و زود اون رو ترک کنه یعنی اون صفحه مناسب نیست!

اگر کاربران به سرعت از صفحه شما پرش کنند (خارج شوند) و از یک نتیجه جستجوی دیگه بازدید کنند، به گوگل این سیگنال رو میده:

“مردم از این صفحه متنفرن!!”

فرض کن کاربری سرچ میکنه “خرید مانیتور سامسونگ” و صفحه شما بین 5 نتیجه اول باشه (نتیجه دوم مثلا) و کاربران (میانگین اون ها) بعد از کلیک رو نتیجه شما خیلی زود از صفحه شما خارج بشن و به سراغ نتیجه بعدی (سوم و چهارم و …) برن.

وقتی مخاطب یا کاربر اون چیزی که نیاز داره رو از سایت شما ردیافت نکنه، از اون خارج میشه و بالعکس وقتی محتوای صففحه شما دقیقا پاسخ نیاز کاربر باشه، رو صفحه شما وقت میگذارن و دیگه سراغ سایت های دیگه نخواهند رفت.

وقتی کاربر در صفحه شما باقی بمونه، نرخ پرش سایت شما کاهش پیدا میکنه و رتبه شما افزایش پیدا میکنه. فرضا از رتبه 3 به رتبه 2 خواهید رفت.

چطور کاری کنیم کاربران بیشتر رو سایت ما باقی بمونن؟ در مقاله ای مجزا به این موضوع می پردازم.

5. مقالات قبلی رو آپدیت کنید

اگر در وبلاگ تون مقالات قدیمی دارید که مدت زیادی از آخرین ویرایش و به روزرسانی اون ها گذشته، بهتره هر چه زودتر اون اها رو آپدیت و ویرایش کنید.

به عبارتی در گذر زمان مقالات رو بهتر و بهتر کنید. به روز بودن محتوا تاثیری کمتر از تولید محتوای با کیفیت نداره!

به عبارتی تمرکز تون فقط رو تولید محتوای جدید نباشه و محتواهای قبلی رو هم به روز کنید.

خوب امیدوارم تا اینجای مقاله مفید بوده باشه. این مقاله به صورت دائمی آپدیت میشه! پیشنهاد می کنم با عضویت در خبرنامه سایت از آپدیت مقالات با خبر بشید.

(5 از 5)
EBR
EBR

دانش آموخته مهندسی برق و مدرس وب هستم. حتی قبل از اینکه وارد دانشگاه بشم، به برنامه نویسی علاقه مند شدم و از اون زمان تا الان، هرگز کدنویسی رو رها نکردم. چه به عنوان مدرس، و چه به عنوان یک برنامه نویس. دغدغه اشتغال و بهبود فضای کار و زندگی برای همه دانشجویانم رو دارم. به همین خاطر معتقدم بدون آموزش پروژه محور و اصولی، اشتغال پایدار و با درآمد خوب شکل نمی گیره. علاقمند به برنامه نویسی، تکنولوژی و توسعه مهارت های نرم و الان هم بنیان گذار مجموعه دوناوب هستم و با یه تیم خوب و پرانرژی روزهام رو می گذرونم.

مقاله‌ها: 29

۲ دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.